Aanmelden / Activiteiten

10 tips voor meer beweging tijdens je werk

Terug naar nieuwsoverzicht
11 maart 2019

10 tips voor meer beweging tijdens je werk

Hard aan het werk zijn achter de computer is fijn, maar voordat je het weet is het anderhalf uur later. En ondertussen zat je vrijwel stil. Niet goed, maar de agenda is vol. Dus blijft het bij een verloren halfuurtje joggen, op zondagochtend. Gelukkig kan beweging tijdens je werk ook, net als een gezond tussendoortje.

Een groot deel van de dag ben je aan het werk, op kantoor of ergens anders. Vaak betekent dit veel uren achter een bureau en weinig beweging. De risico’s daarvan blijken groot. Zweedse onderzoekers stelden in 2014 al vast dat lang zitten het risico op hart- en vaatziekten, obesitas, diabetes en kanker met 50 procent verhoogt. Maar ook onderzoek van consulent Office Angels bij meer dan duizend Britse kantoormedewerkers liet zien dat rond  63 procent van de medewerkers op kantoor brengt minstens zes uur per dag achter zijn bureau door. Bijna de helft verlaat het kantoor gedurende de hele dag niet.

Schrikbarend is dat het gezondheidsrisico nauwelijks minder wordt bij wekelijks sporten en/of bewegen. De oplossing is om dagelijks minder te zitten en meer in beweging te zijn. Op het werk, thuis of waar dan ook. Hoe doe je dat? Deze 10 tips tonen aan hoe makkelijk het is:

  • Loop naar collega’s in plaats van een mail te sturen. Contact met collega’s blijkt ons ook nog eens gelukkiger te maken;
  • Gebruik een kleine beker of glas zodat je meer moet lopen om hem te vullen;
  • Haal altijd zelf drinken en laat dit niet door collega’s doen;
  • De lunchpauze op het werk is een prima gelegenheid om, samen met collega’s, even de benen te strekken. Bij voorkeur doet u dat buiten de deur.
  • Neem de trap in plaats van de lift of roltrap (ja, ook als je omhoog moet!);
  • Ga op een andere verdieping naar het toilet;
  • Sta op en loop weg als je gaat bellen. Dit is bovendien voor je collega’s ook aangenamer, zo hoeven ze niet alle gesprekken te horen.
  • Schaf een bewegingsmeter aan en meet de hele dag door je activiteit en hoeveel calorieën je verbrandt. Ga uitdagingen hierover aan met collega’s, dat werkt extra motiverend. Vergeet niet om tussendoor nog wat te werken.
  • Gebruik een app op uw smart phone of een (strikt persoonlijke) wearable om informatie over uw eigen gezondheid bij te houden. Het kan extra motiverend werken om de uitdaging aan te gaan met collega’s, of andere afdelingen en vestigingen van de organisatie.
  • Google eens op ‘workouts achter bureau’ en je vindt handige oefeningen die je onopvallend kunt doen;Fiets of loop naar je werk. Is de afstand iets te groot? Denk dan eens aan een elektrische fiets of stap een station eerder uit de bus en loop de rest.

Dat moet lukken toch? 

#JOGG #Joggit #wvdgj

Bekijk ook deze nieuwsberichten

GA!Harderwijk is een initiatief van