Aanmelden / Activiteiten

Hoe richt ik thuis een goede werkplek in?

Terug naar nieuwsoverzicht
28 april 2020

Gezonde en vitale medewerkers zitten goed in hun vel en presteren beter. Zij dragen bij aan een gezonde organisatie. Maar dat niet alleen. Ze zorgen ook voor gezonde kinderen! Reden voor Sportcentrum Iedema, Bidfood, Perspectief, Wuestman en de Bedrijvenkring Harderwijk om in samenwerking met JOGG-Harderwijk aan de slag te gaan met ‘De gezonde werkvloer’. In deze blog geeft Perspectief tips hoe jij thuis het beste een werkplek kunt inrichten. 

Hoe richt ik thuis een goede werkplek in?

Op dit moment werken we veel vanuit huis. Dit heeft alles te maken met het nieuwe coronavirus en het advies van het RIVM om zoveel mogelijk thuis te werken. Dat roept natuurlijk vragen op over wat een goede werkplek precies inhoudt. In deze blog geeft Nienke van Dijk, adviseur Veiligheid & Gezondheid bij Perspectief, hier antwoord op!

De meeste functies die vanuit huis kunnen worden gedaan zijn die waarbij je achter een computer/laptop werkt. Daarom ga ik in deze blog in op de werkplekinrichting bij beeldschermwerk.


Een goede beeldschermwerkplek inrichten

Er is een aantal regels voor de werkplekinrichting bij beeldschermwerk. Die regels gelden uiteraard ook bij thuiswerken. Een goede ergonomische werkplekinrichting is bij beeldschermwerk erg belangrijk. Want daarmee zijn klachten aan het bewegingsapparaat te voorkomen.

Een goede ergonomische werkplek bestaat volgens de wet uit minimaal:

- een goede bureaustoel
- een goede tafel
- de juiste verlichting.

Tips voor werken met een laptop
Zoals gezegd werken door het coronavirus veel mensen ineens thuis. Ook de medewerkers die dat normaal gesproken niet of zelden doen. Met als gevolg dat zij niet 1-2-3 beschikken over een goede ingerichte werkplek thuis. Dus werk je thuis met een laptop? Dan zijn dit de oplossingen voor een goede ergonomische werkplek:
- Een los toetsenbord.
- Een losse muis.
- Zet de bovenste regel van je scherm op ooghoogte door je laptop op een verhoging te zetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een stapel boeken als je geen laptophouder hebt.
- Heb je een monitor? Koppel je laptop hieraan, een groter beeldscherm werkt vaak prettiger. 
- Als je te laag zit ten opzichte van je tafel, leg dan een kussen onder je billen. 
- Heb je te weinig steun in je onderrug, plaats dan een kussen tegen je onderrug.
- Als blijkt dat je voeten te weinig steun hebben op de grond, zet er dan wat boeken onder.
- Zorg voor voldoende (dag)licht in de ruimte waar je werkt. Goed licht bij beeldschermwerk houd je fitter tijdens de werkdag en bovendien voorkomt het oogklachten.

Tips voor afwisseling in werk en houding

Verder is het belangrijk om niet te lang achter je laptop te blijven zitten. Afwisseling in werk en houding helpt daarbij:
- Bellen? Ga staan of lopen.
- Stukken lezen? Ga op een andere plek zitten.
- Pak elk half uur wat te drinken.
- Maak een lunchwandeling.
- Creëer een sta werkplek met je laptop op een verhoging. Bijvoorbeeld je laptop op een kistje of gebruik een triptrapstoel (ja die van je kinderen) bovenop de tafel.
- Dynamisch zitten kan thuis met een wiebelkussen of een grote zitbal. Zorg dat je een bal koopt die groot genoeg is. Als je erop zit moeten je heupen hoger staan dan je knieën. Meestal is dat een diameter van 65 cm of 75 cm. Zorg er wel voor dat je de zitbal afwisselend gebruikt met de stoel. Heb je pauze? Dan kun je met de zitbal meteen wat oefeningen doen!


Tips voor afwisseling in werk en houding
Verder is het belangrijk om niet te lang achter je laptop te blijven zitten. Afwisseling in werk en houding helpt daarbij:
- Bellen? Ga staan of lopen.
- Stukken lezen? Ga op een andere plek zitten.
- Pak elk half uur wat te drinken.
- Maak een lunchwandeling.
- Creëer een sta werkplek met je laptop op een verhoging. Bijvoorbeeld je laptop op een kistje of gebruik een triptrapstoel (ja die van je kinderen) bovenop de tafel.
- Dynamisch zitten kan thuis met een wiebelkussen of een grote zitbal. Zorg dat je een bal koopt die groot genoeg is. Als je erop zit moeten je heupen hoger staan dan je knieën. Meestal is dat een diameter van 65 cm of 75 cm. Zorg er wel voor dat je de zitbal afwisselend gebruikt met de stoel. Heb je pauze? Dan kun je met de zitbal meteen wat oefeningen doen!

Tips om productief te blijven

En hoe blijf je nu productief tijdens zo’n thuiswerkdag?
- Begin en eindig je dag op een vaste tijd. Met andere woorden; zorg voor routine. 
- Kies je werkplek bewust. Creëer een plek in je huis waar je (ongestoord) fijn kunt werken. 
- Neem regelmatig pauzes van het werken met een beeldscherm. Pauzesoftware kan hierbij helpen. 
- Plan een pauze in tussen de middag en neem deze pauze ook echt. Ga bijvoorbeeld een rondje buiten lopen. Frisse lucht doet een mens goed. 
- Maak een to-do list. Begin de dag met een lijstje te maken met taken die je die dag wilt doen. Werk bijvoorbeeld in blokken. Plan blokken in van 1 of 2 uur waarin je focust op taken en neem daarna een korte pauze. De Pomodoro Techniek kan hierbij helpen.
- Houd het teamgevoel erin. Houd de verbinding met je collega’s. Plan1 of 2 keer in de week (vaker mag natuurlijk ook) een virtueel koffiemomentje in met je collega’s met bijvoorbeeld Microsoft Teams of Skype for Business.

Heb je vragen over jouw (thuis)werkplek? 
Vind je het prettig dat een professional met je meekijkt? Perspectief kan je online helpen! Onze professionals kunnen een werkplekonderzoek bij jou thuis doen via Microsoft Teams. Het duurt 30 minuten en kost € 75,- excl BTW. Neem contact op met onze afdeling Veiligheid & Gezondheid en vraag naar Teun de Wit via  0341-438719 of vg@perspectief.eu.

Heel veel succes met het werken vanuit huis!

Bekijk ook deze nieuwsberichten

GA!Harderwijk is een initiatief van