Aanmelden / Activiteiten

Water tegen werkstress

Terug naar nieuwsoverzicht
1 augustus 2019

Gezonde en vitale medewerkers zitten goed in hun vel en presteren beter. Zij dragen bij aan een gezonde organisatie. Maar dat niet alleen. Ze zorgen ook voor gezonde kinderen! Reden voor Sportcentrum Iedema, Van de Mheen Foodservices, Perspectief en Wuestman en de Bedrijvenkring Harderwijk om, in samenwerking met JOGG-Harderwijk (Jongeren op Gezond Gewicht), te starten met ‘De gezonde werkvloer’. In de onderstaande blog geven zij tips over hoe jij met waterdrinken stressklachten voorkomt. 

Water tegen werkstress

Stressklachten? Drink een glas water!

Soms zit een oplossing in een klein hoekje. Collega’s die last van hoofdpijn en vermoeidheid hebben kunnen een tekort aan vocht hebben. En dat is makkelijk aan te vullen. Wat dacht je van een glas water?!

Water – en zeker ons Nederlandse gezuiverde water – is goed voor ons lichaam en daarmee ook voor onze mentale gezondheid. Wist je dat ons lichaam voor 60-70% uit water bestaat?

Gezondheidsbeleid

Wie de vitaliteit van zijn medewerkers belangrijk vindt, doet er goed aan om ‘het drinken van water’ onderdeel te laten zijn van het gezondheidsbeleid van de organisatie. En als er geen beleid is, laat dit dan het begin zijn :) 

Voldoende eten is belangrijk, maar voldoende drinken is ook enorm belangrijk. Toch is dit iets wat we regelmatig vergeten. We zijn allemaal zo druk met werk en afspraken, dat we soms na de koffie of het glas melk in de ochtend ineens merken dat we tot 16:00 uur niets meer hebben gedronken.

Wat doet water met ons lichaam?

Verspreiden van zuurstof en voedingsstoffen in ons lichaam.
Lichaam op temperatuur houden, door bij hitte te zweten.
Lichaam ontgiftigen door giftige stoffen op te lossen en door je nieren uit te scheiden.
Gewrichten van voedingsstoffen voorzien en soepel houden.
Huid gezond houden; je krijgt minder snel rimpels!
Het vult de maag en bevat geen calorieën. Ideaal om af te vallen :)
Het voorkomt de nodige dips, zeker op een warme dag.

Drink ik wel genoeg?
Het advies voor volwassenen is om per dag 1,5 tot 2 liter te drinken. Dit hoeft niet per se water te zijn. Je kunt dit vocht ook op een andere manier binnen krijgen. Maar probeer te voorkomen dat je door te drinken suiker binnen krijgt. Naast water staan koffie en thee (zonder suiker!) in de Schijf van Vijf.

Vraag je je af of je genoeg drinkt? Ga dan eens bij jezelf na of je regelmatig last hebt van één van onderstaande klachten:

  • Hoofdpijn
  • Donkere urine (gezonde urine hoort kleurloos te zijn!)
  • Trek/hongergevoel
  • Dorst
  • Duizeligheid
  • Droge mond
  • Droge huid / lippen
  • Moeheid
  • Snelle hartslag
  • Rusteloosheid / stressklachten

Bovenstaande lichamelijke klachten kunnen dus zo maar eens heel makkelijk op te lossen zijn! Wanneer je personeel zich hiervan bewust is en voldoende drinkt kan dit zelfs verzuimreductie opleveren!

Stressklachten door tekort aan vocht

Hoe verklaar je moeheid en stress door een tekort aan water? Wanneer je te weinig drinkt, gaat je lichaam rustiger aan doen om ervoor te zorgen dat er minder snel water verwerkt hoeft te worden en zo zuiniger om te gaan met de hoeveelheid vocht in je lichaam. Daardoor voel je je moe.

Wat stress en rusteloosheid betreft, werkt het als volgt: als je lichaam uitgedroogd is, stapt het  over op de ‘fight flight’ modus. Dit is een verdedigingsmechanisme die het lichaam aanneemt als er acuut gevaar dreigt. Als gevolg hiervan produceert het lichaam grote hoeveelheden adrenaline en cortisol (stresshormonen). De bloeddruk stijgt en je hartslag gaat omhoog. Dit kan je lichaam voor een korte periode goed hebben. Maar als dit een langere tijd het geval is, dan heeft dit negatieve effecten. Zo kunnen er lichamelijke klachten bij stress ontstaan.

Tips voor op de werkvloer

Hoe zorg je er nou voor dat je voldoende drinkt? Hieronder vind je een aantal tips en trucs:

  • Neem altijd en overal een flesje water mee naar toe.
  • Zet een kan water op tafel wanneer je aan het werk bent.
  • Begin je dag (vóór het ontbijt) met een glas water. Tijdens het slapen verlies je veel vocht. Je kunt dit tekort dan gelijk aanvullen.'
  • Maak je water nog lekkerder door vers fruit of groente (bijvoorbeeld citroen, komkommer of munt) toe te voegen. 
  • Probeer regelmatig thee te drinken. Ben je gevoelig voor cafeïne? Kies dan voor de varianten zónder, zoals groene of rooibosthee.
  • Je kunt water ook ‘eten’. Er is namelijk veel waterrijke voeding. Denk bijvoorbeeld aan komkommer of watermeloen.
  • Zet je wekker, zodat je jezelf eraan herinnert om water te drinken.
  • Er zijn apps (zoals FitBit) waarmee je je waterinname kunt bijhouden. Dit geeft inzicht!

Bekijk ook andere thema's: vitaliteit & leefstijl.

Schrijver: Corinne Mulder, P&O'er bij Perspectief Groep bv. 

Bekijk ook deze nieuwsberichten

GA!Harderwijk is een initiatief van